Thursday, December 3, 2009

3 Saat

Assalamualaikum...

Sesungguhnya sebagai umat manusia yang hidup melata di muka bumi ini kita sedar yang kita sebenarnya hanya menumpang di bumi Allah ini. Namun kita tidak tahu berapa lama masa yang diberikan oleh Allah kepada kita meghirup udara kebebasan di muka bumi ini. Namun dewasa ini kita lihat segelintir umat manusia semakin leka dengan kealpaan hasil rekaan umat manusia itu sendiri yang lebih berpaksikan hawa nafsu. Mereka telah kelalen tujuan asal adam dan hawa diutuskan ke muka bumi ini adalah sebagai khalifah. Sebenarnya kalau di fikirkan sedalam-dalamnya hidup kita dimuka bumi ini hanyalah selama 3 saat. Mengapa hanya 3 saat?




Saat pertama merupakan saat yang lepas dan telah menjadi sejarah bagi kita...
Saat kedua pula merupakan saat yang kita nikmati sekarang atau realiti dan Alhamdulillah kita selamat melepasi saat yang pertama...
Saat ketiga merupakan saat yang akan datang atau khayalan, iaitu saat yang kita tidak pasti apa akan terjadi..
Sesungguhnya beriman dengan Qada' dan Qadar merupakan salah satu didalam rukun Islam dan wajib kita percaya. Janji Allah itu pasti dan kematian merupakan salah satu janji Allah yang pasti akan terjadi keatas semua umat manusia. Yang tidak pasti dan tidak kita ketahui hari dan waktunya. Apabila sampai waktu tersebut malaikat tidak akan pernah gagal dalam melaksanakan tugasnya walaupun sesaat. Namun haruslah diingat bahawa manusia tidak berkuasa untuk menentukan dirinya untuk mati didalam Islam. Sungguhpun begitu Allah telah menetapkan jalan serta haluan bagi umatnya, iaitu dengan mematuhi segala apa yang terkandung didalam Al-Quran dan Hadith nescaya dengan izin Allah dan kebesaran Nya maka matilah kita didalam Islam.

Hai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah sebenar-benar takwa kepada-Nya; dan janganlah sekali-kali kamu mati melainkan dalam keadaan beragama Islam. (Ali Imron: 102)

Sesungguhnya agama (yang diridhoi) di sisi Allah hanyalah Islam. (Ali Imran: 19)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...